måndag 6 februari 2012

Beskedet....

Idag kom beskedet och det var som de misstänkte. Liz har en ovanlig form av cancer som heter Leiomyosarkom. Detta drabbas mindre än 1% svenskar av varje år som fått en cancerdiagnos. Tumören växer i vävnad mellan organen kan man säga.
I eftermiddags fick vi träffa de båda kirurgerna som kommer utföra operation, och de förklarade en hel del kring detta.
Nu på Torsdag den 9 Feb kommer det att ske!!
Det är en stor operation och de har avsatt en hel dag för Liz och dessutom flyttat 2 st andra operationer för att få in Liz på Torsdag.
Sättet de gör operationen på kallas tydligen för "On-block"- kirugi, vilket innebär att allt som är i kontakt med tumören kommer att plockas bort. De vet just nu säkert att vänster njure ska bort, likaså en bit av vänster sidas tjocktarm. När de öppnat henne med ett snitt uppifrån och ner+sida (som ett T), kommer de se vad mer som kan komma att plockas bort. Med i riskzonen finns mjälten, bukspottkörtel, binjurar och en bit av en muskel som tumören ligger mot.

Det var fakta ...

Systerpatrullen åkte med tåget till Lund redan kl.06.30 imorse och stannade där tills 17.30.
Det har varit en väldigt intensiv dag och så mycket att ta in. All fokus är hos vår älskade syster nu och vi stöttar henne så mycket vi bara kan såklart.

Nu ska den bort och som storasyster Anna sa till Liz idag:

"Ok, idag har du cancer, men på torsdag har du besegrat cancer!"

Hon kommer att fixa detta och vi är alla med henne!!!!!!!!!!!

Älskar dig systeryster

9 kommentarer:

  1. Oerhört tufft för er alla, jag tänker på henne ofta och även er andra, sänder massa kramar! / J Ageton

    SvaraRadera
  2. Stackars Liz och er andra, tankarna finns hos er...Måtte allt det tråkiga försvinna efter detta, så ni kan få börja njuta lite av livet...

    Många hälsningar och kramar från oss

    SvaraRadera
  3. Nu ska den snart bort!Och snart får du komma hem och blir frisk och stark igen! Som Anna sa; Du ska besegra den!! Alla styrkekramar från oss till dig! <3

    SvaraRadera
  4. Vi är många som tänker på dig och familjen Liz,du är en kämpe..styrke kramar från mig

    SvaraRadera
  5. Ser att jag ha blivit anonym i mina inlägg!Du fixar detta,vi alla finns här hos dig,Massar kramar Liz/anna S

    SvaraRadera
  6. Tänker på er alla..!! Fam Ola Fristedt

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Har idagarna fått reda på att min mamma har fått samma form av cancer. Vet inte vad som kommer att hända. Hur mår din syster, vad säger läkarna?
    kramr
    Alexx

    SvaraRadera
  8. Hej Alexx!
    Vad tråkigt att höra :-(
    Kommer hon att få hjälp från Lund?
    Läkarteamet där är fantastiska!
    Var sitter hennes sarkom?
    Min syster fick ju 2 blödningar från tumören, så risken för spridning är hög, därför har hon nyligen påbörjat cellgiftsbehandling. Just nu mår hon ändå ganska bra, hon är trött o lite illamående annars ok. Operationen hon gjorde var lyckad, de såg friska celler, vilket betyder att de fick bort allt med bra marginal. Vad jag har förstått, så är det operation som gäller i denna form av cancer!
    Håller tummarna på att det går bra för din mamma!
    Är det något du undra kan du nå mig på min mail: jennielondon@hotmail.com så kan jag med hjälp av min syster o erfarenhet av detta försöka svara på det vi kan o ge tips kanske....
    kram

    SvaraRadera