torsdag 24 juni 2010

Recept på Cupcakes med skogsbärsfyllning...

Någon efterlyste recept på cupcakes och jag gör ALLT för mina läsare (:-D).. här kommer receptet på de jag gjort mina efter:

1. Bottnar:
1 1/4 dl kakao
2 1/2 dl hett kaffe
115g rumsvarmt smör
2 1/2 dl socker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1/4 tsk bakpulver
1 nypa salt
100g hackad mörk choklad

Sätt ugnen på 175 grader


Gör så här:

1) Vispa ihop siktad kakao och hett kaffe i en skål, ställ att svalna i kylskåpet
2) Vispa rumsvarmt smör och socker riktigt krämigt i en bunke. Blanda i ett ägg i taget under vispning
3) Blanda vetemjöl, bikarbonat, bakpulver och salt i en seperat bunke
4) Blanda i omgångar försiktigt ner mjölblandningen samt chokladblandningen i smörsmeten.
5) Hacka den mörka chokladen grovt och rör ner
6) Fyll bakformar placerade i muffinsplåt (formen är viktig för att få en bra form!!) till 2/3 med smet
7) Grädda i mitten av ugnen i ca 18 min. Känn med en provsticka!

2. Skogsbärsfyllning

1 dl blåbär
1 dl björnbär
1 dl hallon
1 msk socker

Gör så här:

1) Blanda bär och socker i en kastrull och koka upp i några minuter. Låt svalna
2) Använd en äppelurkärnare eller en vass kniv till att göra ett runt hål för fyllningen mitt i din cupcake.
3) Fyll på med skogsbär upp till kanten

3. White chocolate frosting

150 g osaltat smör
150g philadelphiaost
75g vit choklad
4 dl florsocker
ev. några droppar karamellfärg av valfri färg

Gör så här:

1)Hacka chokladen och smält den i mikron, om den är het,låt svalna något
2)Vispa smöret krämigt och blanda i chokladen. Tillsätt philadelphiaosten, florsocker och ev. karamellfärg och vispa tills konsistensen är krämig.

Tips och bra råd jag lärt mig:

* Använd muffinsform!
* Låt frostingen svalna ganska mycket innan du lägger på, annars sjunker det ihop mycket.
* Använd en bra spritser för att få till formen bra!

Till sist:
Använd fantasin och eget tycke för att dekorera dina cupcakes, det blir charmigt och personligt! :-)

LYCKA TILL!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar