torsdag 29 januari 2009

B som i Bekräftelse o Barnmorska!

Då var man tillbaka från BM-besök V.24+4... blodstatusen hade visat på lite varningar här o där men ingen tydlig anemi ännu iaf o det var ju skönt! :-)..slapp blodvärdeskoll idag..
Annars såg det ut såhär:

* Viktuppgång sen sist (V.21+6)= 2kg
*Total viktökning ( Från V.7-V.24+4)= 7.6kg
* SF-mått= 22
* BT= 115/66
* Hj-ljud= 140

På tal om vikten,fick jag bekräftat av BM idag att jag ska försöka tänka på vad jag stoppar i mig o att viktökningen är lite i överkant.... det är väldigt vanligt att man samla på sig mycket vätska mot slutet o då vill man inte ha för mycket kilon på sig sen innan....
Man behöver inte stoppa i sig massa godsaker på veckodagar o överdriva på helgerna..man har ju lättare att gå upp när man är gravid dessutom,så JAG tycker iaf att det är onödigt löjligt...barnet tar säkert inte skada av "lite" gottis men med måtta isf..man kan drabbas av diabetes o havandeskapsförgiftning om man går upp för mycket..o det vill jag inte riskera för lite godis ;-)..inte jag!..sen är det 3:e barnet o det lär ju inte bli lättare att bli av med 20kg denna gång precis!

Och om man nu ska jämföra prover..så måste jag ju säga att allt är väldigt likt Dantes journal just nu...nästan identiska!.....;-)

Höres sen!

6 kommentarer:

  1. självklart ska man inte överdriva åt något håll! Trodde inte du gjorde det? Sa hon det?! att vikten är i överkant? Tycker allt låter perfekt! Och du har ju inte så många kilo på dig sen innan heller ju!
    Vem vet dina kilo kanske rasar lika fort denna gång om inte fortare, då du kommer ha två rätt små att jaga och hålla reda på ;-)
    jaja men bra att allt såg bra ut, och att det är som det ska!
    Puss

    SvaraRadera
  2. Japp så är det!..blir änå inget godis eller annat småätande..förrutom morötter...;-)...kanske morotskaka? ;-)
    kram kram

    SvaraRadera
  3. :-) ha ha, ja det är ju gott! Va sugen jag blev på det nu bara för det ;-) jag menar morötter som morötter, det måste ju va en nyttig efterrätt!
    puss

    SvaraRadera
  4. Tycker det är lite konstigt av en barnmorska att kommentera hur du väger, det är ju inte precis första gången du är gravid eller hur?! :S
    Tur att inte den jag hade då hade hon knäckt mej, men sen gick ju jag upp grymt mycket så jag kanske ´hade behövt en liten spark därbak...?! Så kanske jag inte hade behövt kämpa så nu i efterhand? Jaja, det kan man inte veta..
    Anyway, så länge du mår bra av att mys-äta gör nog bebisen det med. :D
    Kram

    SvaraRadera
  5. Håller med föregående skrivare:-) Jag gick med upp mkt, men har ALDRIG mått så bra!! Visst att det är en jobbig tid efteråt, men det får man ta tag i om man vill se "normal" ut igen:-) Helt rätt att man inte ska TRYCKA i sig all skit i världen baraför att man är gravid, men det suger ju lite mer än vanligt i magen när man har en bebis där, man kan va glad om det INTE gör det! Jag tror med på att om man mår bra, så mår bebisen med bra! That´s it!!

    SvaraRadera
  6. Det är en sak att mår fysiskt bra o en att må psykiskt bra..o det är just det..JAG mår inte speciellt bra psykiskt att veta att jag går upp för mycket...jag tycker det låter jättehärligt att kvinnor som går upp så mycket kan må SÅ bra trots allt,men alla är vi olika...och så är det..när jag mår bra,gör bebisen det..o det gör jag o bebisen genom att minska på det onödiga fettet!
    Tycker det är jättekul med kommentarer..fortsätt gärna! :-)

    SvaraRadera