onsdag 23 september 2009

BUP...

Vi lämnade av Kaili hos gudmor Lizette,första gången hon är ifrån oss båda samtidigt,för en liten stund,då vi skulle till BUP med Dante.
Lill-Sessan hade skött sig utmärkt,hon är inte så van att vara i famnen så mycket här hemma,men där passade hon på att mysa lite extra :-)
Första besöket hos psykologen... Dante klev in och hittade en massa roliga leksaker att sysselsätta sig med och det dröjde inte länge förrens han gick bort till psykologen och krävde att hon lekte med honom :-)
Därigenom,lyckades hon få en bra bild av honom och som vi känner till,kan man få ut mycket genom barns lek.
Så var det också i detta fall...hon testade flera olika saker,samtidigt som vi pratade,men det mesta fick hon som sagt var ut från honom själv.
En väldigt proffesionell psykolog med mycket kunskap och erfarenhet,det märktes tydligt!!
Mot slutet säger hon att hon kan förstå att vi är oroliga och att vi sökt hjälp och att hon faktiskt också är orolig...det är för tidigt att fastställa någon slags diagnos,men hon funderar mycket på "autismspektrum".Hon frågar därefter hur vi känner när hon säger detta...
Ja,vad känner vi?..Just nu är det en salig blandning av känslor...jag känner mig orolig,ledsen,lättad,fundersam...och innan vi vet säkert kommer det nog vara så här.
Jag är dock glad över att vi varit så uppmärksamma och sökt hjälp tidigt,att vi kunnat se det många andra föräldrar kanske väljer att blunda för..att man har ett barn som inte riktigt är som andra...ju tidigare man söker hjälp,desto tidigare FÅR man hjälp!
Hon vill träffa oss snart igen och då i hemmamiljö.
Hade kunnat säga mycket mer om mötet,men det snurrar i mitt huvud just nu och jag behöver samla mina tankar och funderingar....

6 kommentarer:

  1. Vad ni är modiga å vilka bra föräldrar ni är!
    Jag är så imponerad av er styrka att orka ta reda på sanningen, vilken den än mår vara, för att kunna ge er son de bästa förutsättningarna han kan få!
    Kram till er båda!

    SvaraRadera
  2. Åh gumman, det ordnar sig säkert!!! Försök ligg lågt, ta dagen som den kommer, det behöver ju inte betyda nåt heller...

    Jag finns här:-)

    Vilken Bosse va det som kastade ur sig nåt så dumt?? Dumjävel!!!!

    Puss

    SvaraRadera
  3. TACK söta Lisa!! :-)..det där kändes BRA att höra!
    Våra rädslor kommer aldrig kunna stå ivägen för våra barns framtid!
    Och känslig som jag är idag sitter jag här med tårar i ögonen och blir alldeles rörd av dina fina ord ♥

    SvaraRadera
  4. Hej!!

    Vet faktiskt inte vad jag ska säga....Håller med föregående talare.
    Vad var det som gjorde att ni sökte hjälp??
    Låter knasigt kanske..
    Många kramar

    SvaraRadera
  5. ja det är modigt.Tyvärr är det många som blundar.Helt onödigt och förkastligt att göra det då man kan få så mycket bra hjälp.
    Förr var dessa diagnoser skambelagda.Pga okunskap..som med dom flesta saker.Idag vet man ju att det inte är något alls att skämmas för:)
    Och ju tidigare man får hjälp desto lättare blir det ju att hantera säger dom.
    Bra gjort av er.

    SvaraRadera
  6. tack alla ♥!
    Anledningen till varför vi sökte från början var pga Dantes rädsla för allt och ingenting!
    Började vid 18 månaders ålder med badskräck,som sedan blivit mer och värre!

    SvaraRadera