måndag 18 januari 2010

Utveckling och händelser...

Idag har Kaili lärt sig klappa händerna!!... För övrigt är hon snabb som en vessla och det går inte släppa blicken från henne i 1 sek förrens man inte vet var man har henne.. sladdar, uttag,fjärrkontroller, hyllor, skräp på golvet.. hon utforskar precis ALLT!!
Jag satt och läste i Mama-tidningen igår, och där hittade jag en artikel om vad man kan vänta sig att sitt barn ska klara av vid olika åldrar... jag tittade då speciellt på 8-åringen och kom på att anledningen till hennes rastlöshet och trotsighet här hemma handlar om att hon får för lite ansvar helt enkelt!
Vi pratade lite om detta hon och jag, och hela hon lyste upp då jag diktade upp lite nya ansvarsområden för henne..
Några nya och gamla exempel är:
* Gå till skolan själv (har hon gjort sen nollan)
* Städa sitt rum (oxå gjort länge, men nu inkluderade jag dammsugning och skurning)
* Duka fram och av vid maten (Inget hon gör automatiskt, men det ska ändras)
* Gå till affären själv och handla en mjölk (ville hon göra direkt, så det blev kaffefilter och smör på listan)
* Hjälpa till med tvätten (YES!!!!... 1 maskin har hon tvättat idag)
Ja, det var väl det hela än så länge... listan kommer fyllas på, så hon slipper vara rastlös hädanefter ;-)...
Det bästa av allt är dock att hon faktiskt VILL detta själv :-)

Dante börjar bli en stor prins nu och fixar en massa saker han inte velat eller kunnat innan. Idag badade han och tvättade minsann håret själv!! Kläderna vill han numera oxå ta på sig själv... även overallen.. "kan själv"- ni vet!
Inskolningen går toppen, värre är det att få hem honom... Vi fick välja om vi ville ha 4 dagars inskolning (då med längre dagar) eller 2 veckor med nån timme i taget.. Oscar fick helt och hållet bestämma detta, då det är han som sköter inskolningen, och han tyckte 2 v var bättre.
Tänderna borstar han oxå själv (först) och utan skrik. Det går helt enkelt framåt med STORA steg....

5 kommentarer:

  1. nu känner jag mig som en mes mamma....Lucas får inte göra en del av de sakerna o han går i 2:an...:( hmmm

    SvaraRadera
  2. Näää, så ska du inte känna!..Alla barn är olika, Kiana är väldigt mogen för sin ålder, och hon liksom kräver lite mer utmaningar... han gör säkert andra saker som inte Kiana gör ännu... man känner när vissa saker kan passa ens egna barn och i detta fallet kände jag att just dessa saker skulle bli bra för henne, tyckte dock det var bra att få lite tips på vad de kan klara, så man också kan känna att man inte ger dem för mycket ansvar!
    kramiz

    SvaraRadera
  3. Vilket nummer av Mama var det?

    SvaraRadera
  4. Har inte numret här.. men kan kolla tills imorgon..tror det kan varit förra eller förra igen?

    SvaraRadera